Játsszuk azt, hogy verekszünk!

Család
Ranschburg Jenő azt mondta:
"A világ megismerése egészen más módon zajlik a lányoknál és a fiúknál… És a kislányok ilyenkor beszélgetve
ismerkednek a világgal, a fiúk meg ütközve… Ha hozzám elhoznak egy fiút, én mindig rápillantok a térdére és a
combjára, azon legyen egy-két színes folt – nekem egy fiú akkor egészséges, ha ezeknek az ütközéseknek a
nyomait magán hordozza. Valami furcsa módon álló helyzetben is el tud esni. Ütközik a másik fiúval és a
tárgyakkal is, de ez nem igazán agresszió, persze az agresszió magját magában hordozza. Van valami fiús ebben
az ütközésben, mint a világ megismerésének egy sajátosan férfias módjában. Miközben a lányok beszélnek."
Ranschburg Jenő: Felcserélt szerepek
Egy óvodai bunyó története elevenítette fel bennem ezeket a sorokat, és leginkább azért, mert annyira
különböző reakciók érkeztek a történtekre. „Szólj az óvónőknek!”, „Beszélni kell a szülőkkel!”, Ez csak egy
ártatlan bunyó, minden fiú ezt csinálja.” – hangzottak a különböző vélemények. De akkor mi is volt ez? Játékos
verekedés vagy a másik bántalmazása? Talán végignézve is nehéz eldönteni, utólag meg aztán végképp.
Miért
kell nagyon figyelnünk? Kutatások alapján már óvodáskorban felütheti a fejét a bántalmazás,
bár ilyenkor még alacsonyabb a szerepek stabilitása, leginkább az, ki van az áldozat szerepében. Viszont mi
van akkor, hogyha játékos verekedésről van szó? Mint amikor a kutyák egymást kergetve
játszanak, játékból hol a támadó, hol a megtámadott szerepét véve fel. Így mindkettőt gyakorolhatják. Játékuk
során a gyermekek is teremtenek arra lehetőséget, hogy gyakorolhassanak, és ez szükséges is, hiszen a
társakkal való játék bármikor eredményezhet együttműködést, ugyanakkor konfliktust is.
Az óvodások viselkedésénél nehéz megkülönböztetni a bántalmazást az egymás közti veszekedésektől, csúfolódásoktól, csipkelődésektől, több életkori sajátosságuk miatt is
- Önközpontúság
- Minden önmagukból indul ki, és önmagukba tér vissza. Akár ők okozták a problémát, akár a másik fél, mindig a saját nézőpontjukból beszélnek a problémáról, és leginkább a saját sérelmeiket fogják középpontba állítani.
- Viselkedés értékelése
- Kezdetben a jó és a rossz megkülönböztetése sem megy egyedül, külső személyekre támaszkodnak, pl. szülőkre, óvónőkre, pedagógusokra. Saját viselkedésük értékelésére inkább csak 5-6 éves koruk után képesek, ritka az, hogyha felismerik, ők hibáztak.
- Élmények felidézése
- Amit elmondanak, gyakran nem is valós dolgokon alapulnak, nem minden részletük valós, összezavarodik az ok és az okozat. Emlékeikben sok minden keveredik, a múlt, a jelen, és a jövő, az, ami megtörtént, és az is, ami nem.
- Vágyak késleltetése
- Öt éves kor előtt hiába ajánlsz fel nekik alternatívákat, neki azonnal kell minden, amit meg lehet szerezni, amit meg lehet élni, észleltetni csak öt éves kortól tudják vágyaikat.
- Konfliktuskezelés
- Míg az óvodai évek elején nagyon gyakran a pedagógushoz fordulnak segítségért, addig 4-5 éves kortól már nemcsak a pedagógushoz, hanem a társaikra is támaszkodnak, először még csak elmondják a bajukat, majd segítséget is kérnek, és a végén válnak képessé arra, hogy egyedül is meg tudjanak oldani egy konfliktust.
- Önkontroll
- erősen érzelmi alapúak még, és a környezeti elvárásokat sem veszik figyelembe. Nem tudják számításba venni, hogy szabad-e hisztizni vagy sem, megteszik. De van remény, mert hat éves kortól egyre jobban kezelik indulataikat, leginkább felnőttek kérésére. Ez a viszonylag gyenge önkontroll megy keresztül nagy változáson az évek során.
- Szocializáció
- A gyerekek az otthoni szűkebb környezetből az óvodába bekerülve tagjai lesznek egy új, sokkal tágabb közösségnek. Itt már mindenképpen meg kell tanulniuk együttműködni másokkal, be kell tudniuk illeszkedni ebbe a kapott közösségbe, meg kell tanulniuk kezelni az indulataikat, és osztozniuk kell számos dolgon. Ez a rengeteg dolog biztos nem megy mindenkinek egyformán könnyen. A gyerekek nagyon különféle tapasztalatokkal érkeznek, így reakcióik is nagy változatosságot mutat, és az a cél, hogy ezek az óvodai élet végére egy irányba tartsanak, és a gyerekek adekvátan tudjanak viselkedni a különböző társas helyzetekben (pl. iskola).
- Tévedj el!
- Ha az okostelefonunk nálunk van, szinte lehetetlen eltévedni. Érdemes viszont néha kilépni a túlkontrollált életünkből, és vállalni egy ilyen meglepő helyzetet. Ebben az ismeretlen szituációban hagyatkozhatunk önmagunkra, újra megtapasztalhatjuk, hogyan tudunk megbirkózni az ismeretlennel, a bizonytalannal. Ilyenkor sokkal jobban figyelünk a környezetünkre, és olyan dolgokat is meglátunk, amit az ismerős környéken már észre sem veszünk.
- Szerezz magadnak időt!
- Minden nap próbálj meg magadnak egy kis időt szerezni. Légy kreatív, keresd meg a kis hézagokat. Ha ez sikerült, semmi másra ne használd fel a megszerzett időt, csak magadra. Csinálj bármit, amiben örömödet leled, amivel feltöltődhetsz.
Mit tehetünk, ha tanácstalanok vagyunk, mert gyermekünk óvodai verekedésről mesél nekünk? Az események
értékelésénél figyelembe vehetjük a fent leírt életkori sajátosságokat, és mérlegelhetjük ezek szerepét a
történtek kapcsán. Megvan az esély arra, hogyha nem mi, szülők oldunk meg minden problémát, akkor gyerekeink
saját tapasztalatokat szerezhetnek. Ezeknek köszönhetően csökken bennük a felnőtt megoldásaitól való függés.
Ugyanakkor nem kell gyermekünket egyedül hagyni a problémával. Saját bizonytalanságunkat is csökkenthetjük
azzal, hogyha egyeztetünk az óvónőkkel, ők mit látnak az esettel kapcsolatban, hogyan értékelik azokat, mit
látnak, milyen tényezők játszanak szerepet, mit lehet tenni, stb., hiszen ők azok a felnőtt személyek, akik
folyamatában látják az óvodai csoport dinamikáját. Későbbiekben fordulhatunk a szülőtársakhoz, felkereshetjük
az óvoda pszichológusát is.
Mi, szülők mindig csak utólag értesülünk, ezért cselekedni is csak utólag
tudunk, de így megvan a lehetőségünk arra, hogy átgondoljuk, és a legjobbnak tűnő reakciót válasszuk.
Forrás:
Társas problémák és megoldásuk 3-7 évesek körében – feltárás és segítség
Jessica Joelle Alexander, Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra – Hogyan neveljünk életrevaló és magabiztos gyereket?
Ranschburg Jenő: Felcserélt szerepek
Készítette: Ujszászi Andrea
Pszichológusok
Időpontfoglalás minden szakemberünk esetén telefonon vagy e-mailben lehetséges.
Az elérhetőségek a szakember nevére kattintva, a részletes bemutatkozó lapon érhetőek el.
Mindenkinek egyéni árszabása van, a rendelő az árképzést nem befolyásolja.
Végzettségek
Pszichológus MSC
Gyásztanácsadó
Gyászcsoportvezető
Serdülő konzulens
Szakterület

Munkám során arra törekszem, hogy elfogadó és biztonságos légkört teremtsek, amelyben a nehéz és sokszor ambivalens érzéseket át lehet élni. Célom, hogy a meglévő erőforrásaikra építkezve segítsem a hozzám fordulók
Végzettségek
Pszichológus (kognitív és neuropszichológia szakirány) SZTE BTK
Autogén tréning gyakorlatvezető
Fejlesztő irodalomterapeuta jelölt
PhD hallgató BME Pszichológia Doktori Iskola
Szakterület

Carl Jung szerint jó segítővé akkor tud válni valaki, ha tudatában van saját sebeinek, azokat feltárja, és azok a segítő folyamat során akkor "aktiválódnak", amikor a segített sebei hasonlóak a segítőjéhez.
Végzettségek
Pszichológus (klinikai pszichológia és gyermekpszichológia szakirány, BBTE)
Pszichopedagógus
Relaxációs és szimbólumterapeuta
Szakterület
Szorongás, pánik (gyerek, serdülő, felnőtt)
Pszichoonkológia
Orvosilag nem igazolt testi, szervi tünetek
Krízishelyzet, konfliktus-helyzet
Veszteségek, gyász
Kiégés
Önismeret
Bizonytalanság, döntésképtelenség
Kirekesztettségben, LMBTQ érintettségben nyújtott támogatás
Iskolai, tanulmányi és beilleszkedési nehézségek

Testi-lelki-szellemi egészségünk alkotja a teljes egészséget, az EGÉSZet. Ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, ahhoz, hogy megtaláljuk helyünket a világban - a munkahelyünkön, a családban, a párunk mellett - és ahhoz, hogy megtaláljuk igazi önmagunkat, figyelnünk kell lelkünk karbantartására, “ápolására”.Néha nehéz, de valójában kellemes és szép munkával képesek vagyunk megőrizni, vagy visszanyerni lelkünk egészségét, erejét. Sok múlik ezen. Talán az egészségünk, a boldogságunk is.
Végzettségek
Szociológus SZTE-BTK
Viselkedéselemző KRE-BTK
Jogász PPKE-JÁK
Pszichológus jelölt (BME)
kognitív- és neuropszichológia szakirányPszichodráma
Képzésben lévő mediátor
Szakterület
Párkapcsolati és életvezetési tanácsadás
Stresszkezelés
Szorongás
Önismeret
Látássérületek

...őszintén elkötelezett vagyok amellett hogy segítsem a hozzám fordulókat saját erőforrásaik felismerésében
Végzettségek
Pedagógia bölcsész ELTE
Pszichológus jelölt (BME)
Pszichodráma
Képzésben lévő mediátor

...közös munka során figyelmet fordítok az egyéni szükségletekre, helyzetekre és célokra
Végzettségek
Pszichológus (SZTE-BTK)
"Gyermekkor és nevelés" és "Szociál- és szervezetpszichológia" szakirányTanácsadó szakpszichológus
Sorsanalitikus tanácsadó ELTE GYPI 2019
Szakterület
Önismeret fejlesztése
Életvezetési tanácsadás
Nevelési tanácsadás
Stresszkezelés
Szorongásos panaszok
Pályaválasztási tanácsadás

Hiszek a krízisek általi növekedésben, az emberi kapcsolatok megtartó erejében, a szavak megtalálása által az érzések megismerésében. Keressük együtt az egyensúlyt, az elakadások feloldását!
Végzettségek
Tanácsadó szakpszichológus
Képzésben lévő pár- és családterapeuta
Komplex integratív terapeuta-jelölt
Szakterület
Egyéni életvezetési tanácsadás
Párterápia páros vezetéssel
Családterápia páros vezetéssel
Stresszkezelés
Szorongáskezelés
Önismeret fejlesztése
Transzgenerációs és kötődési minták feltérképezése
Társas kapcsolati elakadások feldolgozása

Vallom, hogy mindenki magában hordozza a fejlődésre való képességet, és a megoldását annak a problémának, amellyel küzd, és amelyhez segítséget kér
Végzettségek
Közgazdász (Budapesti Corvinus Egyetem)
Pszichológus (DE)
Munka- és szervezetpszichológia specializációTanácsadó szakpszichológus (ELTE)
Krízistanácsadás specializációCoachképzés pszichológusoknak
Szakterület
Önismeret
Életszakasz-átmenetek
Krízistanácsadás
Karriertanácsadás

Jó helyen jár, ha beszélgetni szeretne egy megoldandó helyzetről, avagy külső nézőpontot keres.
Végzettségek
Pszichológus SZTE
Alkalmazott egészségpszichológiai szakpszichológus
Autogén tréner
Szakterület
Testi tünetek, betegségek
Szorongás, pánik, depresszió enyhébb formái
Mozaikcsalád
Párkeresés, párkapcsolat
Gyász és veszteség
Transzcendenssel való kapcsolat, értelemkeresés
Kötődési minták
LMBTQ+
Általános önismereti kérdések

Mint pszichológus abban hiszek, hogy bárki bármikor képes a fejlődésre, talán csak nem tudja, hogyan kezdjen hozzá. Azt hiszem, én magam is úgy jelentkeztem a pszichológus képzésre, ahogy az emberek szoktak eljutni egy pszichológushoz.
Végzettségek
Pszichológus ELTE
Gyásztanácsadó
Képződő Mindfulness (MBSR) tanár
Szakterület
Gyász és veszteségek
Értelemkeresés, pozitív coaching
Életkezdési válság
Karriertanácsadás
Mindfulness, stresszkezelés
Szülővé válás, gyermeknevelés
Montessori pedagógia

ahogy Yalom is írja: pszichológusként olyan vagyok, mint egy idegenvezető, aki körbevezeti a pácienseket saját házuk termeiben
Végzettségek
Pszichológia MSC SZTE-BTK
Komplex integratív terapeuta
Alkalmazott egészségpszichológiai szakpszichológus
Pszichoterapeuta jelölt
Szakterület

Hosszú utat tettem meg, több másik diplomát is szereztem, mire álmom beteljesült és okl. pszichológus lettem. Szerencsés embernek érzem magam, mert olyan szakmám van, amit szívvel-lélekkel tudok csinálni.
Végzettségek
Pszichológus MSC KRE-BTK
Addiktológiai tanácsadó szakpszichológus
Képzésben lévő pár- és családterapeuta
Kognitív viselkedésterápiás konzultáns

Mint pszichológus abban hiszek, hogy bárki bármikor képes a fejlődésre, talán csak nem tudja, hogyan kezdjen hozzá. Azt hiszem, én magam is úgy jelentkeztem a pszichológus képzésre, ahogy az emberek szoktak eljutni egy pszichológushoz.
Segítőink
Időpontfoglalás minden szakemberünk esetén telefonon vagy e-mailben lehetséges.
Az elérhetőségek a szakember nevére kattintva, a részletes bemutatkozó lapon érhetőek el.
Mindenkinek egyéni árszabása van, a rendelő az árképzést nem befolyásolja.
Végzettségek
Szociálpedagógia
Szociális munkás
Párkapcsolati és életvezetési tanácsadás
Gyermek és ifjúsági coach
Mediátor
Képzésben lévő család rendszer terapeuta
Szakterület

20 éve a segítő szakmában dolgozom, hiszem, hogy mindig újra lehet kezdeni, újra lehet tervezni, a lehetőségeinket mi magunknak teremtjük, sokszor nehéz ezeket meglátni, de a képesség bennünk van, hogy megtaláljuk őket.
Végzettségek
Szociális munkás (BA)
Mentálhigiénés családtudományi és családterápiás szakember (MA)
Mediátor
Integrált szülő-csecsemő konzulens jelölt
Szakterület
Egyéni és kapcsolati fejlődés
Családi és párkapcsolati nehézségek
Életvezetési elakadás
Csecsemőkori regulációs zavarok
Gyermeknevelés
Konfliktus és vitarendezés

Segítő szakemberként hiszem, hogy mindenkiben megvan a képesség a változásra és, hogy minden kilátástalannak tűnő helyzetből van kiút.
Végzettségek
Jogász
Mediátor
Képzésben lévő pár- és családterapeuta

Jogászi hátterem garancia arra, hogy a megállapodás megfelelő formába kerüljön
Végzettségek
KRE Mentálhigiénés segítő szakember
Megoldásfókuszú Coach és Teamcoach
Mediátor
Kapcsolódó Nevelés oktató
Szakterület
Önismeret
Kiégés és kiégésprevenció
Mediáció
Life coaching

Meghallgatlak és kísérlek. Segítek rendet rakni a gondolataidban és érzéseidben, jobban megérteni és megismerni magad, megtalálni és tisztábban látni a céljaidat, megfogalmazni az oda vezető lépéseket.
Végzettségek
Pedagógia (JATE)
Waldorftanár-képzés (ELTE, Bárczi Gyógyped.)
Párkapcsolati tanácsadás, coach (Mediációs Intézet)
Családállító képzés
Szakterület
Egyéni családállítás
Csoportos családállítás
Párkapcsolati tanácsadás
Konfliktuskezelés, problémamegoldás

...másoknak segíthessek megtalálni az önmagukban rejlő megoldást egy-egy problémára, élethelyzetre, elakadásra
Írásaink

Család
Unokahatás: gyerekből lesz szülő, szülőből nagyszülő
Nem is gondoltam volna, hogy ennyit lehet olvasni a nagyszülői szerepről. Valószínűleg nálam is az érvényesült, hogy a nagyszülők egyszer csak úgy vannak.

Önismeret
STRESSZ – Hogyan kezeljük?
Arra, hogyan is hat a túlzott stressz, találtam egy nagyon jó példázatot. Képzeljünk a tűzhelyünkre egy fazekat, amibe egy békát rakunk. Ha az edénybe forró vizet öntünk, a béka

Párban
Párkapcsolati pingpongozás
Összeveszünk a férjemmel. Én persze azt gondolom, nekem van igazam. Világosan látom, hogyan jutottunk el idáig. És azt is tudom, ott hibázott, hogy nem olyan volt a hangsúly...

Önismeret
Ősbizalommal az élet felé
Az anyák egy örök életre szóló ajándékkal tudják megajándékozni gyermeküket. Teszik ezt minden pillanattal, amikor odafordulnak gyermekükhöz, minden figyelemmel, gondoskodással, a szükségletek kielégítésével.

Család
Mozaikcsalád – hátrányból siker
Mamától hallottam, hogy a „kétféle gyerek” nem jó. Akkor még nem is létezett a kifejezés, hogy mozaikcsalád. Az mindenképpen igaz, hogy mindenki számára az a jó, hogyha a család, amiben él

Család
Játsszuk azt, hogy verekszünk!
Ranschburg Jenő azt mondta: "A világ megismerése egészen más módon zajlik a lányoknál és a fiúknál… És a kislányok ilyenkor beszélgetve ismerkednek a világgal, a fiúk meg ütközve

Önismeret
Hogyan lépjünk ki a robotpilóta üzemmódból?
Megvettem Chris Baréz-Brown Most élj!, Hogyan lépjünk ki a robotpilóta üzemmódból? című könyvét, mert már régóta szerettem volna foglalkozni azzal, hogyan tudok tudatosabb lenni a mindennapjaimban. Eltelnek a napok, a hetek, és hiába

Párban
Házassági játszmák
Az én-üzenetek egy olyan közlés, amelyet saját magunkról osztunk meg a másik fél számára. Tartalmazza, a másik fél mely viselkedése váltotta ki. Valójában egy játszma állandó lépések sorozata, és ez azt is jelenti, hogy pontosan meghatározott, előre látható kimenetel felé halad.

Család
A család támogató funkciói
Caplan 9 pontban gyűjtötte össze, hogyan támogatja a család a tagjait. A család tagjaként részesülünk ezekből, ami persze visszafelé is igaz, mi is támogatásunkban részesítjük családtagjainkat. A család életének minden szakaszában más-más hangsúllyal érvényesülhetnek ezek a funkciók, de végig szerepet játszanak.

Család
A nagy mumus: a hiszti
Valószínűleg nincs olyan szülő, aki ne látta volna már más szülő gyermekét hisztizni. Akár még az is előfordulhat, hogy a saját gyermekénél is előfordult. :-) Persze az ilyen eset ritka, mint a fehér holló. Ha esetleg mégis arról van szó

Párban
A szerelem háromszög elmélete
Sternberg háromszög elmélete egy lehetőséget nyújt számunkra párkapcsolatunk értékelésére. A modell három összetevőre bontja a szerelem érzését. Az intimitás mutatja meg, milyen közelséget bír el a kapcsolatunk, mennyire kötődünk a

Párban
„Betolakodók”
Számtalan dolog lehet, ami egy párkapcsolatban a két fél közé áll. Nagyon találó, ahogy Cloud és Townsend hívja ezeket, „a betolakodók”. „A betolakodók” nemcsak azok a személyek, akikkel az emberek megcsalják a párjukat. Olyan erők ezek, amik átjutnak a párt védő határvonalakon, és gyengítik a közöttük lévő kapcsolatot. Személyek és dolgok egyaránt lehetnek. A lista hosszú.

Család
Az 5 szeretetnyelv
Chapman úgy tartja, minden embernek van egy elsődleges szeretetnyelve. Ez az a mód, ahogyan a leginkább megérzi a felé irányuló szeretet. Van, akinek szavakra, van, akinek egy ölelésre, és van, akinek pedig a másik jelenlétére van szüksége ahhoz, hogy szeretet-tankja a maximumra töltődjön.

Párban
Én-üzenetek
Az én-üzenetek egy olyan közlés, amelyet saját magunkról osztunk meg a másik fél számára. Tartalmazza, a másik fél mely viselkedése váltotta ki. Elmondja, milyen érzéseket keltett ez bennünk, hogyan éreztük magunkat a helyzet következtében. Ezen kívül az is megtudható belőle a másik számára, mit indított el bennünk mindez, milyen hatással lett ránk ez a viselkedés.

Önismeret
Családi legendáink
„A dédnagyapám nyert a lottón. Négytalálatos szelvénye volt. A kapott pénz jelentős volt, de sok volt a gyerek, így annyi jutott mindenkinek, hogy el tudtak indulni az életben. Amikor először hallottam erről, teljesen odáig voltam, hogy ilyen történhetett a mi családunkban. Mintha kiválasztottak lennénk. Egy idő után viszont azt is megértettem, hogy a családom a történetnek értelmet is adott. Egy családba csak egyszer érkezik ekkora

Önismeret
Félünk a sötétben
2-3 éves kor körül kezdődik. Az óvodás korú gyermek árnyékként követi szüleit, mert nem mer este egyedül maradni a sötétben. Az iskolás nehezen alszik vissza, hogyha este felébred. Még a serdülők is bevallják, hogy nem érzik jól magukat egyedül a sötétben. És hát igen, ez még ránk, felnőttekre is igaz lehet.

Önismeret
Gyakorlati tippek a sötétségről
Összegyűjtöttem néhány olyan módszert, gyakorlatot, játékot, ami segítséget nyújthat nekünk, szülőknek abban, hogy minél hatékonyabban tudjuk támogatni gyermekünket a sötéttel való megbarátkozásban. Szerintem ezek a módszerek nagyon jó kiindulópontként szolgálhatnak, akár teljes egészében átvehetőek, vagy gyerekünkre, családunkra is szabhatóak.