Tanulási nehézségek

Tanulási nehézségek

A tanulás az egyik legfontosabb folyamat az emberi fejlődés során. Minden gyermek és fiatal másképp tanul, más erősségekkel és kihívásokkal rendelkezik. A tanulási nehézségek olyan akadályok, amelyek befolyásolják az információk feldolgozását, megértését és alkalmazását, így nehezebbé tehetik az iskolai teljesítményt és a mindennapi életet. Fontos megérteni, hogy a tanulási nehézségek nem az intelligencia vagy a képességek hiányát jelentik, hanem egy eltérő tanulási stílust, amely megfelelő támogatással és módszerekkel fejleszthető.

Milyen jelei lehetnek a tanulási nehézségeknek?

A tanulási nehézségek sokféleképpen jelentkezhetnek, és minden gyermek másképp éli meg őket. Egyes tanulóknak nehézséget okozhat a szövegértés, másoknak a matematikai feladatok megoldása, míg néhányuk számára az információk rendszerezése és megjegyzése lehet kihívás. Az alábbi tünetek jelezhetik a tanulási nehézségek fennállását:

  • Nehézségek az olvasás, írás vagy számolás elsajátításában.
  • Gyakori figyelmetlenség, elkalandozó gondolatok, koncentrációs problémák.
  • Memóriazavarok: az információk megtartásának és felidézésének nehézsége.
  • Gyakori hibázás a házi feladatokban vagy dolgozatokban, még gyakorlás után is.
  • Lassabb tanulási tempó, amely miatt az érintett diákok lemaradhatnak a többiektől.
  • Önbizalomhiány, motivációs problémák vagy szorongás az iskolai teljesítmény miatt.

Mi állhat a tanulási nehézségek hátterében?

A tanulási nehézségek kialakulásának több oka lehet. Ezek közé tartoznak a neurobiológiai tényezők, a genetikai háttér, a figyelemzavarok, valamint az érzelmi és környezeti hatások. Az alábbiakban néhány gyakori tényezőt ismertetünk:

  • Diszlexia: Az olvasás, helyesírás és írás területén jelentkező nehézségek, amelyek az információfeldolgozás eltérő működéséből fakadnak.
  • Diszgráfia: Az íráskészség fejlődésének zavara, amely befolyásolja az írás folyamatosságát és olvashatóságát.
  • Diszkalkulia: A számolási és matematikai képességekkel kapcsolatos nehézségek.
  • Figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD): A figyelem fenntartásának és az impulzív viselkedés szabályozásának nehézségei.
  • Érzelmi tényezők: Szorongás, önbizalomhiány vagy családi problémák is szerepet játszhatnak a tanulási nehézségek kialakulásában.

Hogyan segíthetünk a tanulási nehézségekkel küzdőknek?

A tanulási nehézségek leküzdéséhez elengedhetetlen a megfelelő támogatás és az egyénre szabott tanulási módszerek alkalmazása. A cél az, hogy a diákok megtalálják saját erősségeiket, és olyan stratégiákat alakítsanak ki, amelyek segítik őket a sikeres tanulásban. A következő lépések hatékony segítséget nyújthatnak:

1. Egyéni tanulási stratégiák kialakítása: A diákok számára fontos, hogy megtalálják azokat a módszereket, amelyek számukra a legjobban működnek. Ez lehet vizuális tanulás, hangos olvasás, rövidített jegyzetek készítése vagy interaktív tanulási technikák alkalmazása.

2. Alternatív tanítási módszerek alkalmazása: A pedagógusok és szülők együttműködésével olyan tanítási módszereket lehet bevezetni, amelyek segítenek az információk jobb feldolgozásában. Ide tartoznak a játékos feladatok, a digitális tanulási eszközök, valamint az egyéni tempóhoz igazított feladatok.

3. Pozitív megerősítés és önbizalomépítés: Az önbizalom növelése kulcsfontosságú a tanulási nehézségekkel küzdő diákok számára. A sikerélményeket és az egyéni fejlődést kell hangsúlyozni, nem csupán a teljesítményt.

4. Pszichológiai és szakmai támogatás: Pszichológusok, gyógypedagógusok és tanulási specialisták segíthetnek az egyéni nehézségek feltárásában és kezelésében.

Összegzés

A tanulási nehézségek nem jelentik azt, hogy valaki kevésbé tehetséges vagy intelligens. Minden diák másként tanul, és ha megfelelő támogatást kap, sikeresen fejlesztheti képességeit. A tanulási nehézségek felismerése és kezelése segíthet abban, hogy a gyermekek és fiatalok magabiztosabbá váljanak, és megtalálják saját útjukat a tanulásban és a jövőbeni sikerek elérésében.

A leírás alatt találhatóak a kollégák, akiknek a tanulási nehézségek kezelése a szakterületük közé tartozik.
A kollégára kattintva elérhető a bemutatkozásuk és elérhetőségeik.

Segítők a témában

Időpontfoglalás minden szakemberünk esetén telefonon vagy e-mailben lehetséges.
Az elérhetőségek a szakember nevére kattintva, a részletes bemutatkozó lapon érhetőek el.
Mindenkinek egyéni árszabása van, a rendelő az árképzést nem befolyásolja.

Siposné Virág Sára

Pszichológus, Budapest, 19. kerület, Wekerle


Végzettségek

  • Pszichológus Budapest (PPKE)
    Klinikai és egészségpszichológia szakirány

  • Pszichológiai lovas foglalkozás vezető

  • Lovasedző

Szakterület

Siposné Virág Sára pszichológus

Mint pszichológus küldetésemnek tartom, hogy lámpás legyek a hozzám fordulóknak életük egy-egy homályos vagy sötét útszakaszán. Ha együtt dolgozunk, kérdésekkel, szempontokkal, belső munkára hívó feladatokkal igyekszem megvilágítani az előtted álló utakat, hogy magabiztosabban léphess előre.

Benedekné Fodor Ágnes

Tanácsadó szakpszichológus, Budapest, 19. kerület, Wekerle


Végzettségek

  • Pszichológus (SZTE-BTK)
    "Gyermekkor és nevelés" és "Szociál- és szervezetpszichológia" szakirány

  • Tanácsadó szakpszichológus

  • Sorsanalitikus tanácsadó ELTE GYPI 2019

Szakterület

Benedekné Fodor Ágnes pszichológus

Hiszek a krízisek általi növekedésben, az emberi kapcsolatok megtartó erejében, a szavak megtalálása által az érzések megismerésében. Keressük együtt az egyensúlyt, az elakadások feloldását!

Bácsi András

Pszichoterapeuta jelölt, Online


Végzettségek

  • Pszichológia MSC SZTE-BTK

  • Komplex integratív terapeuta

  • Alkalmazott egészségpszichológiai szakpszichológus

  • Pszichoterapeuta jelölt

Bácsi Anrdás pszichológus

Hosszú utat tettem meg, több másik diplomát is szereztem, mire álmom beteljesült és okl. pszichológus lettem. Szerencsés embernek érzem magam, mert olyan szakmám van, amit szívvel-lélekkel tudok csinálni.

Véh Dóra

Pszichológus Budapest, 3. kerület, Óbuda


Végzettségek

  • Pszichológus ELTE

  • Gyásztanácsadó

  • Képződő Mindfulness (MBSR) tanár

Szakterület

  • Gyász és veszteségek

  • Értelemkeresés, pozitív coaching

  • Életkezdési válság

  • Karriertanácsadás

  • Mindfulness, stresszkezelés

  • Szülővé válás, gyermeknevelés

  • Montessori pedagógia

Véh Dóra, pszichológus

ahogy Yalom is írja: pszichológusként olyan vagyok, mint egy idegenvezető, aki körbevezeti a pácienseket saját házuk termeiben

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megkönnyíti a keresést, ha röviden megadja, milyen témában van szüksége segítségre.
Segítünk megtalálni a megfelelő szakembert!


  • Language
  • +36-30-178-6668
  • info@egyparcsalad.hu
  • facebook.com/egyparcsalad
  • info@egyparcsalad.hu

Írásaink

Unokahatás: gyerekből lesz szülő, szülőből nagyszülő

Család

Unokahatás: gyerekből lesz szülő, szülőből nagyszülő

Nem is gondoltam volna, hogy ennyit lehet olvasni a nagyszülői szerepről. Valószínűleg nálam is az érvényesült, hogy a nagyszülők egyszer csak úgy vannak.

STRESSZ – Hogyan kezeljük?

Önismeret

STRESSZ – Hogyan kezeljük?

Arra, hogyan is hat a túlzott stressz, találtam egy nagyon jó példázatot. Képzeljünk a tűzhelyünkre egy fazekat, amibe egy békát rakunk. Ha az edénybe forró vizet öntünk, a béka

Párkapcsolati pingpongozás

Párban

Párkapcsolati pingpongozás

Összeveszünk a férjemmel. Én persze azt gondolom, nekem van igazam. Világosan látom, hogyan jutottunk el idáig. És azt is tudom, ott hibázott, hogy nem olyan volt a hangsúly...

Ősbizalommal az élet felé

Önismeret

Ősbizalommal az élet felé

Az anyák egy örök életre szóló ajándékkal tudják megajándékozni gyermeküket. Teszik ezt minden pillanattal, amikor odafordulnak gyermekükhöz, minden figyelemmel, gondoskodással, a szükségletek kielégítésével.

Mozaikcsalád – hátrányból siker

Család

Mozaikcsalád – hátrányból siker

Mamától hallottam, hogy a „kétféle gyerek” nem jó. Akkor még nem is létezett a kifejezés, hogy mozaikcsalád. Az mindenképpen igaz, hogy mindenki számára az a jó, hogyha a család, amiben él

Játsszuk azt, hogy verekszünk!

Család

Játsszuk azt, hogy verekszünk!

Ranschburg Jenő azt mondta: "A világ megismerése egészen más módon zajlik a lányoknál és a fiúknál… És a kislányok ilyenkor beszélgetve ismerkednek a világgal, a fiúk meg ütközve

Hogyan lépjünk ki a robotpilóta üzemmódból?

Önismeret

Hogyan lépjünk ki a robotpilóta üzemmódból?

Megvettem Chris Baréz-Brown Most élj!, Hogyan lépjünk ki a robotpilóta üzemmódból? című könyvét, mert már régóta szerettem volna foglalkozni azzal, hogyan tudok tudatosabb lenni a mindennapjaimban. Eltelnek a napok, a hetek, és hiába

Házassági játszmák

Párban

Házassági játszmák

Az én-üzenetek egy olyan közlés, amelyet saját magunkról osztunk meg a másik fél számára. Tartalmazza, a másik fél mely viselkedése váltotta ki. Valójában egy játszma állandó lépések sorozata, és ez azt is jelenti, hogy pontosan meghatározott, előre látható kimenetel felé halad.

A család támogató funkciói

Család

A család támogató funkciói

Caplan 9 pontban gyűjtötte össze, hogyan támogatja a család a tagjait. A család tagjaként részesülünk ezekből, ami persze visszafelé is igaz, mi is támogatásunkban részesítjük családtagjainkat. A család életének minden szakaszában más-más hangsúllyal érvényesülhetnek ezek a funkciók, de végig szerepet játszanak.

A nagy mumus: a hiszti

Család

A nagy mumus: a hiszti

Valószínűleg nincs olyan szülő, aki ne látta volna már más szülő gyermekét hisztizni. Akár még az is előfordulhat, hogy a saját gyermekénél is előfordult. :-) Persze az ilyen eset ritka, mint a fehér holló. Ha esetleg mégis arról van szó

A szerelem háromszög elmélete

Párban

A szerelem háromszög elmélete

Sternberg háromszög elmélete egy lehetőséget nyújt számunkra párkapcsolatunk értékelésére. A modell három összetevőre bontja a szerelem érzését. Az intimitás mutatja meg, milyen közelséget bír el a kapcsolatunk, mennyire kötődünk a

Betolakodók

Párban

„Betolakodók”

Számtalan dolog lehet, ami egy párkapcsolatban a két fél közé áll. Nagyon találó, ahogy Cloud és Townsend hívja ezeket, „a betolakodók”. „A betolakodók” nemcsak azok a személyek, akikkel az emberek megcsalják a párjukat. Olyan erők ezek, amik átjutnak a párt védő határvonalakon, és gyengítik a közöttük lévő kapcsolatot. Személyek és dolgok egyaránt lehetnek. A lista hosszú.

Az 5 szeretetnyelv

Család

Az 5 szeretetnyelv

Chapman úgy tartja, minden embernek van egy elsődleges szeretetnyelve. Ez az a mód, ahogyan a leginkább megérzi a felé irányuló szeretet. Van, akinek szavakra, van, akinek egy ölelésre, és van, akinek pedig a másik jelenlétére van szüksége ahhoz, hogy szeretet-tankja a maximumra töltődjön.

Én-üzenetek

Párban

Én-üzenetek

Az én-üzenetek egy olyan közlés, amelyet saját magunkról osztunk meg a másik fél számára. Tartalmazza, a másik fél mely viselkedése váltotta ki. Elmondja, milyen érzéseket keltett ez bennünk, hogyan éreztük magunkat a helyzet következtében. Ezen kívül az is megtudható belőle a másik számára, mit indított el bennünk mindez, milyen hatással lett ránk ez a viselkedés.

Családi legendáink

Önismeret

Családi legendáink

„A dédnagyapám nyert a lottón. Négytalálatos szelvénye volt. A kapott pénz jelentős volt, de sok volt a gyerek, így annyi jutott mindenkinek, hogy el tudtak indulni az életben. Amikor először hallottam erről, teljesen odáig voltam, hogy ilyen történhetett a mi családunkban. Mintha kiválasztottak lennénk. Egy idő után viszont azt is megértettem, hogy a családom a történetnek értelmet is adott. Egy családba csak egyszer érkezik ekkora

Félünk a sötétben

Önismeret

Félünk a sötétben

2-3 éves kor körül kezdődik. Az óvodás korú gyermek árnyékként követi szüleit, mert nem mer este egyedül maradni a sötétben. Az iskolás nehezen alszik vissza, hogyha este felébred. Még a serdülők is bevallják, hogy nem érzik jól magukat egyedül a sötétben. És hát igen, ez még ránk, felnőttekre is igaz lehet.

Gyakorlati tippek szülőknek, hogyan segíthetik gyermeküket sötétségtől való félelmük leküzdésében

Önismeret

Gyakorlati tippek a sötétségről

Összegyűjtöttem néhány olyan módszert, gyakorlatot, játékot, ami segítséget nyújthat nekünk, szülőknek abban, hogy minél hatékonyabban tudjuk támogatni gyermekünket a sötéttel való megbarátkozásban. Szerintem ezek a módszerek nagyon jó kiindulópontként szolgálhatnak, akár teljes egészében átvehetőek, vagy gyerekünkre, családunkra is szabhatóak.