Tanulásmódszertan

A tanulásmódszertan olyan eljárások és stratégiák összessége, amelyek segítenek a hatékonyabb információfeldolgozásban, megjegyzésben és alkalmazásban. Mivel minden ember másként tanul, a tanulásmódszertan célja, hogy egyéni szükségletekhez igazított eszközöket és technikákat kínáljon, amelyekkel a diákok és a felnőttek egyaránt sikeresebbé válhatnak tanulmányaikban.
Miért fontos a tanulásmódszertan?
A tanulás hatékonysága nem csupán a tehetségen vagy a memórián múlik. A megfelelő tanulási módszerek alkalmazásával növelhető a megértés mélysége, az információk hosszú távú megtartása és az ismeretek alkalmazási képessége. A tanulásmódszertan elősegíti az önálló tanulás fejlesztését, és lehetőséget ad arra, hogy mindenki saját tanulási stílusához igazítsa a tanulási folyamatot.
A tanulásmódszertan alapelvei
A hatékony tanulás alapja az önismeret és az aktív figyelem. A diákoknak tudatosan kell alkalmazniuk a számukra legmegfelelőbb technikákat, amelyekkel eredményesebben tudják elsajátítani a tananyagot. A következő alapelvek segítenek ebben:
- Megfelelő tanulási környezet: A figyelmet elterelő tényezők csökkentése és az optimális környezet kialakítása segíti a hatékony koncentrációt.
- Időmenedzsment: A megfelelő ütemezés és a rendszeres szünetek növelik a produktivitást.
- Jegyzetelési technikák: A vázlatkészítés, a gondolattérképek és a vizuális segédletek elősegítik az információk rendszerezését.
- Memóriafejlesztő stratégiák: Az ismétlés, a mnemonikus technikák és az aktív alkalmazás elősegítik a hosszú távú megjegyzést.
Tanulási stratégiák
A hatékony tanulás érdekében különböző stratégiák alkalmazhatók, amelyek segítik a megértést és az információk rögzítését. Az alábbi módszerek a különböző tanulási stílusokhoz igazodva támogatják a tudás megszerzését:
- Vizualizáció: Képek, ábrák és diagramok használata segíti a vizuális tanulókat.
- Hangos tanulás: Az anyag felolvasása és magyarázata saját szavakkal segíti az auditív típusú tanulókat.
- Tapasztalati tanulás: Kísérletek, gyakorlati feladatok és problémamegoldás támogatják a mozgásos tanulókat.
Összegzés
A tanulásmódszertan célja, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a hatékony tanulás technikáit. Az egyéni tanulási stílus figyelembevételével, a megfelelő környezet kialakításával és a különböző stratégiák alkalmazásával a tanulás hatékonyabbá és élvezetesebbé válhat.
A leírás alatt találhatóak a kollégák, akiknek a tanulásmódszertan a szakterületük közé tartozik.
A kollégára kattintva elérhető a bemutatkozásuk és elérhetőségeik.
Segítők a témában
Időpontfoglalás minden szakemberünk esetén telefonon vagy e-mailben lehetséges.
Az elérhetőségek a szakember nevére kattintva, a részletes bemutatkozó lapon érhetőek el.
Mindenkinek egyéni árszabása van, a rendelő az árképzést nem befolyásolja.
Végzettségek
Pszichológus Budapest (PPKE)
Klinikai és egészségpszichológia szakirányPszichológiai lovas foglalkozás vezető
Lovasedző
Szakterület
Egyéni életvezetési tanácsadás
Stresszkezelés
Szorongás
Önismeret
Időmenedzsment
Életstílus-váltás
Pályakeresés, pályaváltás
Elakadások
Kapcsolati, Kapcsolatkialakítási nehézségek
Alvási nehézségek

Mint pszichológus küldetésemnek tartom, hogy lámpás legyek a hozzám fordulóknak életük egy-egy homályos vagy sötét útszakaszán. Ha együtt dolgozunk, kérdésekkel, szempontokkal, belső munkára hívó feladatokkal igyekszem megvilágítani az előtted álló utakat, hogy magabiztosabban léphess előre.
Végzettségek
Pszichológus (klinikai pszichológia és gyermekpszichológia szakirány, BBTE)
Pszichopedagógus
Relaxációs és szimbólumterapeuta
Szakterület
Szorongás, pánik (gyerek, serdülő, felnőtt)
Pszichoonkológia
Orvosilag nem igazolt testi, szervi tünetek
Krízishelyzet, konfliktus-helyzet
Veszteségek, gyász
Kiégés
Önismeret
Bizonytalanság, döntésképtelenség
Kirekesztettségben, LMBTQ érintettségben nyújtott támogatás
Iskolai, tanulmányi és beilleszkedési nehézségek

Testi-lelki-szellemi egészségünk alkotja a teljes egészséget, az EGÉSZet. Ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, ahhoz, hogy megtaláljuk helyünket a világban - a munkahelyünkön, a családban, a párunk mellett - és ahhoz, hogy megtaláljuk igazi önmagunkat, figyelnünk kell lelkünk karbantartására, “ápolására”.Néha nehéz, de valójában kellemes és szép munkával képesek vagyunk megőrizni, vagy visszanyerni lelkünk egészségét, erejét. Sok múlik ezen. Talán az egészségünk, a boldogságunk is.
Végzettségek
Pszichológus ELTE
Gyásztanácsadó
Képződő Mindfulness (MBSR) tanár
Szakterület
Gyász és veszteségek
Értelemkeresés, pozitív coaching
Életkezdési válság
Karriertanácsadás
Mindfulness, stresszkezelés
Szülővé válás, gyermeknevelés
Montessori pedagógia

ahogy Yalom is írja: pszichológusként olyan vagyok, mint egy idegenvezető, aki körbevezeti a pácienseket saját házuk termeiben
Vegye fel velünk a kapcsolatot!
Szakterületeink
Írásaink

Család
Unokahatás: gyerekből lesz szülő, szülőből nagyszülő
Nem is gondoltam volna, hogy ennyit lehet olvasni a nagyszülői szerepről. Valószínűleg nálam is az érvényesült, hogy a nagyszülők egyszer csak úgy vannak.

Önismeret
STRESSZ – Hogyan kezeljük?
Arra, hogyan is hat a túlzott stressz, találtam egy nagyon jó példázatot. Képzeljünk a tűzhelyünkre egy fazekat, amibe egy békát rakunk. Ha az edénybe forró vizet öntünk, a béka

Párban
Párkapcsolati pingpongozás
Összeveszünk a férjemmel. Én persze azt gondolom, nekem van igazam. Világosan látom, hogyan jutottunk el idáig. És azt is tudom, ott hibázott, hogy nem olyan volt a hangsúly...

Önismeret
Ősbizalommal az élet felé
Az anyák egy örök életre szóló ajándékkal tudják megajándékozni gyermeküket. Teszik ezt minden pillanattal, amikor odafordulnak gyermekükhöz, minden figyelemmel, gondoskodással, a szükségletek kielégítésével.

Család
Mozaikcsalád – hátrányból siker
Mamától hallottam, hogy a „kétféle gyerek” nem jó. Akkor még nem is létezett a kifejezés, hogy mozaikcsalád. Az mindenképpen igaz, hogy mindenki számára az a jó, hogyha a család, amiben él

Család
Játsszuk azt, hogy verekszünk!
Ranschburg Jenő azt mondta: "A világ megismerése egészen más módon zajlik a lányoknál és a fiúknál… És a kislányok ilyenkor beszélgetve ismerkednek a világgal, a fiúk meg ütközve

Önismeret
Hogyan lépjünk ki a robotpilóta üzemmódból?
Megvettem Chris Baréz-Brown Most élj!, Hogyan lépjünk ki a robotpilóta üzemmódból? című könyvét, mert már régóta szerettem volna foglalkozni azzal, hogyan tudok tudatosabb lenni a mindennapjaimban. Eltelnek a napok, a hetek, és hiába

Párban
Házassági játszmák
Az én-üzenetek egy olyan közlés, amelyet saját magunkról osztunk meg a másik fél számára. Tartalmazza, a másik fél mely viselkedése váltotta ki. Valójában egy játszma állandó lépések sorozata, és ez azt is jelenti, hogy pontosan meghatározott, előre látható kimenetel felé halad.

Család
A család támogató funkciói
Caplan 9 pontban gyűjtötte össze, hogyan támogatja a család a tagjait. A család tagjaként részesülünk ezekből, ami persze visszafelé is igaz, mi is támogatásunkban részesítjük családtagjainkat. A család életének minden szakaszában más-más hangsúllyal érvényesülhetnek ezek a funkciók, de végig szerepet játszanak.

Család
A nagy mumus: a hiszti
Valószínűleg nincs olyan szülő, aki ne látta volna már más szülő gyermekét hisztizni. Akár még az is előfordulhat, hogy a saját gyermekénél is előfordult. :-) Persze az ilyen eset ritka, mint a fehér holló. Ha esetleg mégis arról van szó

Párban
A szerelem háromszög elmélete
Sternberg háromszög elmélete egy lehetőséget nyújt számunkra párkapcsolatunk értékelésére. A modell három összetevőre bontja a szerelem érzését. Az intimitás mutatja meg, milyen közelséget bír el a kapcsolatunk, mennyire kötődünk a

Párban
„Betolakodók”
Számtalan dolog lehet, ami egy párkapcsolatban a két fél közé áll. Nagyon találó, ahogy Cloud és Townsend hívja ezeket, „a betolakodók”. „A betolakodók” nemcsak azok a személyek, akikkel az emberek megcsalják a párjukat. Olyan erők ezek, amik átjutnak a párt védő határvonalakon, és gyengítik a közöttük lévő kapcsolatot. Személyek és dolgok egyaránt lehetnek. A lista hosszú.

Család
Az 5 szeretetnyelv
Chapman úgy tartja, minden embernek van egy elsődleges szeretetnyelve. Ez az a mód, ahogyan a leginkább megérzi a felé irányuló szeretet. Van, akinek szavakra, van, akinek egy ölelésre, és van, akinek pedig a másik jelenlétére van szüksége ahhoz, hogy szeretet-tankja a maximumra töltődjön.

Párban
Én-üzenetek
Az én-üzenetek egy olyan közlés, amelyet saját magunkról osztunk meg a másik fél számára. Tartalmazza, a másik fél mely viselkedése váltotta ki. Elmondja, milyen érzéseket keltett ez bennünk, hogyan éreztük magunkat a helyzet következtében. Ezen kívül az is megtudható belőle a másik számára, mit indított el bennünk mindez, milyen hatással lett ránk ez a viselkedés.

Önismeret
Családi legendáink
„A dédnagyapám nyert a lottón. Négytalálatos szelvénye volt. A kapott pénz jelentős volt, de sok volt a gyerek, így annyi jutott mindenkinek, hogy el tudtak indulni az életben. Amikor először hallottam erről, teljesen odáig voltam, hogy ilyen történhetett a mi családunkban. Mintha kiválasztottak lennénk. Egy idő után viszont azt is megértettem, hogy a családom a történetnek értelmet is adott. Egy családba csak egyszer érkezik ekkora

Önismeret
Félünk a sötétben
2-3 éves kor körül kezdődik. Az óvodás korú gyermek árnyékként követi szüleit, mert nem mer este egyedül maradni a sötétben. Az iskolás nehezen alszik vissza, hogyha este felébred. Még a serdülők is bevallják, hogy nem érzik jól magukat egyedül a sötétben. És hát igen, ez még ránk, felnőttekre is igaz lehet.

Önismeret
Gyakorlati tippek a sötétségről
Összegyűjtöttem néhány olyan módszert, gyakorlatot, játékot, ami segítséget nyújthat nekünk, szülőknek abban, hogy minél hatékonyabban tudjuk támogatni gyermekünket a sötéttel való megbarátkozásban. Szerintem ezek a módszerek nagyon jó kiindulópontként szolgálhatnak, akár teljes egészében átvehetőek, vagy gyerekünkre, családunkra is szabhatóak.